kamperen

Hoe bouw je een Jeep Wrangler om tot camper?

Nooit gedacht dat ik zo gek op kamperen zou worden, al wil ik het allerliefste in de natuur zijn weg van de bewoonde wereld waar ik mij helemaal in mijn element voel.  Een aantal jaren geleden was ik op zoek naar een youngtimer. Tijdens mijn zoektocht op marktplaats en andere platformen waar ik youngtimers zocht kwam ik mijn jongensdroom tegen. Een Jeep Wrangler!

Een droom die werkelijkheid werd

Heb je ooit gedroomd van avontuurlijk kamperen in je eigen omgebouwde Jeep Wrangler? Na 2,5 jaar kampeerervaring met onze Jeep is er nog een droom werkelijkheid geworden. Kamperen in onze naar camper, semi-camper, omgebouwde Jeep. Hoe ik dat heb gedaan vertel ik je graag.

De jeep houden of kies ik toch voor een bus?

Toen ik de Jeep eenmaal had wilde ik er ook meer mee gaan doen. Het is zonde om deze prachtige en krachtige 4×4 alleen te gebruiken op het asfalt. Dus het terrein in, maar wat kan wel en wat kan niet. Daar komen we vanzelf achter. Op de Jeep lag een Rhino roofrack, dus daar kon ook een daktent op. Via een vriend konden we een daktent lenen en gingen we een weekje in Frankrijk kamperen. Ik had een hekel aan kamperen, dit was echter heel anders. Ik lag niet op de grond maar sliep lekker bovenop mijn Jeep. Dat was een hele andere ervaring, hoe gaaf. Terug in Nederland stelde ik mij de vraag of ik mijn Jeep zou inruilen voor een Mercedes Sprinterbus. Hoewel een Sprinter meer binnenruimte biedt en een comfortabele slaapplek binnen heeft, kon ik geen afscheid nemen van mijn geliefde Jeep. Dus, na wat wikken en wegen, besloot ik de Jeep te houden en verder te transformeren naar mijn vorm van camper of semi-camper als ik dat zo mag zeggen.

Keuze voor Koala Creek Teide overlander daktent

De geleende daktent was het startschot voor de volgende fase. Een eigen daktent aanschaffen, maar welke kies je dan. Welke daktent past op mijn auto? Nadat we deze vraag voor onszelf hadden beantwoord is onze keuze gevallen op de softshell van Koala Creek. Een fantastisch ruime daktent die perfect paste op mijn Jeep. Tijdens de oriëntatie voor een dakent hebben we veel onderzocht. Zo ook of er een hefdak voor de Jeep beschikbaar was?

Is er een hefdak beschikbaar voor de Jeep?

Een interessante optie voor meer ruimte is een hefdak. Na wat onderzoek stuitte ik op het American Safari JXL systeem, een oplossing die de Jeep verlengt. Helaas was de lokale dealer in Duitsland niet meer actief en bleek het systeem ook vrij prijzig. Dus zijn we hier gestopt met deze overweging.

Interieur ombouwen en slim inrichten

Na de keuze voor de Koala Creek op het dak was het tijd om ook het interieur aan te pakken en slim in te richten. Wat heb je allemaal nodig, wat wil je allemaal meenemen. Ik wilde niet teveel afhankelijk zijn van externe bronnen, tenminste niet dagelijks. Dus ik wilde een extra accu voor stroom, zodat ik een koelkast of koelbox kon aansluiten. Een watertank voor een paar dagen water en een gaspitje met gasfles om te kunnen koken. Dit wilde ik natuurlijk niet allemaal los in de Jeep zetten maar een beetje ordenen.

Extra stroom, een accu of powerstation

Als eerste nadenken over hoe te voorzien in de extra stroom voorziening. Een extra accu plaatsen met omvormer en andere onderdelen zoals in veel campers gedaan wordt? Of een powerstation aanschaffen, alles in één apparaat. Waarbij je nog wel goed moet nadenken over welke aansluiting je wilt en hoeveel. Maar welk powerstation kies je dan voor kamperen? Ik heb gekozen voor de powerstation oplossing, een Ecoflow. Hiermee kan ik meerdere dagen offgrid staan zonder dat ik een externe energie aansluiting nodig heb.

Een koelkast of koelbox?

De volgende vraag was die van een koelkast of koelbox? Ook immens veel keuzes, en prijsverschillen. Aangezien we ook nog moesten zien of we het kamperen met een daktent leuk zouden vinden wilde ik de kosten enigszins binnen de perken houden. Uiteindelijk gekozen voor een Mestic die op 12 volt werkt. Ruim genoeg en ook niet te zwaar in stroomgebruik. En belangrijk betaalbaar.

Vaste watertank of los?

Hoeveel water heb je nodig? Hoe lang blijf je ergens staan waar je niet kunt bijvullen. We hebben uiteindelijk gekozen voor een 20 liter draagbare watertank die we los in de Jeep konden plaatsen. Achteraf gezien ideaal omdat deze tank meerdere plaatsen heeft gekend.

De indeling in de Jeep

De achterbank heb ik laten zitten in de Jeep Wrangler, deze konden we immers neerklappen voor extra ruimte of laten staan. Ik gebruik mijn Jeep dagelijks, dus niet alleen tijdens vakanties. Dus voor nu de bank laten zitten. Achterin de Jeep een plateau gemaakt zodat ik ruimte onder het plateau heb en ook erboven. Onder het plateau wilde ik een tweetal kisten kwijt. Één voor keuken spullen en een kist voor handdoeken etc. Er tussenin had ik dan nog ruimte die ik vrij kon gebruiken afhankelijk van de trip die we voor ogen hadden. Bovenop het plateau heb ik nog een vakverdeling gemaakt waar links de koelbox kon staan, met daarnaast de dubbele gaspit. In het vak dat ik had gecreëerd kon precies een boodschappen krat staan, met aan de rechterzijde de 20 liter watertank. Bovenop de op deze verdeling stonden nog twee kleine kisten met klein spul en mijn powerstation. Op de achterbank lagen vervolgens onze backpacks met kleiding en de mand en hondenspullen voor onze tijger.

indeling 2.0 voor roadtrip met jeep wrangler

Roadtrip naar Zweden gaf nieuw inzicht

Na diverse kortere roadtrips zijn we naar Zweden geweest waar je heerlijk wild kunt kamperen. Het allemansrecht betekent dat iedereen vrij toegang heeft tot de natuur en het recht heeft om te recreëren in deze natuur. Hoe fantastisch was dat. Deze roadtrip heeft veel nieuwe inzichten opgeleverd die ik ga toepassen in mijn volgende fase voor het aanpakken van de Jeep. Het avontuurlijk kamperen is geboren en de Jeep Wrangler is voor ons het ideale kampeermiddel waar we nog veel roadtrips mee zullen gaan maken. Terug uit Zweden rees de vraag wat ik met de achterbank wilde. We hebben tenslotte nog een auto waar we met vieren in kunnen. Ga ik voor grijs of toch niet?

Grijs kenteken: wel of niet?

Mijn Jeep Wrangler heeft een krachtige 3.8 V6 motor en is uitgerust met een Ironman 4×4 veringsysteem. Een monster voor in het open terrein en ideaal voor onze roadtrips. Waarbij ik de smaak van vrijheid heb geproefd. Dus wil ik langer weg, wat betekent meer bagage. Om ook weer gewicht te besparen en meer ruimte te creëren besloten we de achterbank te verwijderen. Het verwijderen van de achterbank bracht de vraag naar voren of ik moest overstappen naar een grijs kenteken. Hoewel dit voordelen biedt zoals lagere wegenbelasting, besloot ik voor nu mijn Jeep op geel kenteken te houden. Mogelijk dat ik in de toekomst de Jeep laat omkeuren naar een camper of de achterbank toch terug wil plaatsen.

Wil jij een Jeep Wrangler ombouwen tot camper?

Het ombouwen van een Jeep Wrangler tot camper is een spannend project vol uitdagingen en beslissingen. Of je nu kiest voor een grijs kenteken, een hefdak overweegt of de juiste rooftoptent zoekt, het belangrijkste is dat je de Jeep zo inricht dat hij perfect past bij jouw avontuurlijke levensstijl. Houd onze blogs in de gaten voor meer updates over dit project en tips voor jouw eigen ombouwavontuur!

Volg ons voor meer inspirerende kampeerideeën en tips op avontuurlijkkamperen.nl!