kamperen
Off-Road

Daktent kopen? Mijn ervaring met softshell vs. hardshell

Je staat op het punt een daktent te kopen. Spannend! Maar ook: keuzestress. Want hoe weet je nou welke tent het beste bij jou past? Ik heb al eerder een blog geschreven over dit onderwerp. Nu na een aantal jaren ervaring met zowel een shoftshell als hardshell leek het mij goed om hier nog een keer op terug te komen. Er zijn tientallen merken, formaten en materialen, van softshells tot hardshells, van ultralicht tot loeizwaar. En als je dan ook nog forums, reviews en YouTube-filmpjes induikt, zie je op een gegeven moment door de bomen het tentdoek niet meer.

Geen zorgen. Ik neem je in dit artikel graag mee in de vragen die je jezelf móét stellen voordat je koopt. Ik  leg je het verschil uit tussen soft- en hardshell daktenten, en deel mijn ervaring met twee tenten die ik in het echt heb gebruikt: de Koala Creek Teide 160L Overlander (softshell) en de AluCab Gen 3R (hardshell).

Eerst even dit: stel jezelf deze 10 vragen

Voordat je je portemonnee trekt, stel jezelf deze vragen:

1. Met hoeveel personen ga ik slapen? Een 140 cm brede tent is echt smal. 160 cm (zoals de Koala Creek) is een stuk comfortabeler met z’n tweeën.

2. Hoe zwaar mag de tent zijn? Check de dakbelasting van je auto. Een AluCab van +- 76 kg is niks voor een kleinere auto.

3. Op wat voor type auto komt de tent? Lage auto? Dan is gewicht en hoogte belangrijk. Een hardshell op een Jeep is heerlijk, maar op een Suzuki Jimny wordt het tricky.

4. Wil ik zomer- of vierseizoensgebruik? Niet elke tent kan tegen kou. Denk aan condensatie, isolatie en materiaalkeuze.

5. Hoe snel wil ik kunnen opzetten? Softshell = meer werk. Hardshell = in 1 minuut opgezet. Maar dat komt met een prijskaartje.

6. Wat voor materiaal wil ik? Polyester is licht, maar ademt slecht → veel condensatie. Polycotton of canvas is zwaarder, maar véél comfortabeler.

7. Kan ik in de tent beddengoed laten liggen? Scheelt tijd en gedoe. Hardshells kunnen dit vaak wel, softshells niet vanzelfsprekend.

8. Hoe belangrijk is ventilatie voor mij? Goed ventilerende ramen en ademend doek zijn key voor een droge nachtrust.

9. Wat is mijn budget? Bepaal eerst een bovengrens. Goedkoop kan duurkoop zijn, maar duur is niet altijd beter.

10. Hoe vaak ga ik de tent écht gebruiken? Eén weekendje per jaar? Dan is een high-end hardshell misschien overdreven.

Softshell vs. hardshell: wat zijn de verschillen?

Eigenschap Softshell (Koala Creek) Hardshell (AluCab)
Opzetten 10–15 minuten (2 personen) ±1 minuut (alleen)
Gewicht ±68 kg ±76 kg
Ruimte Veel binnenruimte Erg compact
Ventilatie Zeer goed (bij Koala Creek) Zeer goed (bij AluCab)
Condensatie# Laag (katoenmix) Vrijwel geen (canvas)
Beddengoed laten liggen Nee Ja
Prijs Betaalbaar Duurder
Slijtvastheid Goed Goed

#Mits je goed ventileert!!!

Wild kamperen in de Ardennen, insectenvrij met Koala Creek Teide 160L overlander daktent

Mijn ervaring met de Koala Creek Teide 160L Overlander

Ik begon met de Koala Creek Teide 160L. Waarom? Omdat ik een comfortabele, ademende softshell zocht die niet meteen m’n hele vakantiebudget opvrat. Waarbij we een heel fijn en eerlijk advies kregen bij Dreamer Daktenten in Helmond. En eerlijk? Ik heb er echt veel plezier van gehad.

Doekkwaliteit: 300 g/m² polycotton ripstop, ademt goed en houdt het binnenklimaat aangenaam. We hebben in de twee jaar dat we hiermee op pad zijn geweest weinig tot geen last gehad van condensatie. Het advies was, goed ventileren en dat hebben we altijd gedaan. Ook als we nat moesten inpakken, thuis direct uitklappen en ventileren. Dan inpakken. De Koala Creak lag 365 dagen op de Jeep en nooit vochtproblemen gehad.

Ruimte: 160 cm breed → perfect met z’n tweeën. Genoeg voor langere mensen, en met annex erbij lekker veel leefruimte.

Ventilatie: Top! Veel ramen met horren en een dakraam dat echt lucht doorlaat.

Opzetten: Ja, het is even een klusje. Zeker alleen. Maar als je de tijd hebt, is het goed te doen. Samen waren Sabina en ik goed op elkaar ingespeeld en konden we de Koala Creek binnen 15 minuten opzetten en ook weer inpakken. Maar dat is toch lastig als het regent en je iedere dag verder wil rijden.

Nadeel: Je kunt geen beddengoed laten liggen bij het inklappen. Dat is onze ervaring, misschien kan het wel maar wij vonden van niet. De hoes is bijna niet meer te sluiten, leverde frustratie op.  En bij regen is het opvouwen wat… klef.

👉 Ideaal voor zomers en najaarsgebruik, weekendjes weg en roadtrips waarbij je niet elke dag verkast. Ik kan deze daktent van harte aanbevelen, al zijn er tegenwoordig zoveel merken en uitvoeringen.

Wildkamperen met Alu-Cab Gen R3 hardshell daktent in Noorwegen

 

En toen kwam de AluCab Gen 3R

Later stapte ik over op de AluCab Gen 3R via 4wd-specialist.nl. Een beest van een hardshell tent. Gemaakt voor vier seizoenen, weer en wind. En dat merk je.

Opzetten: Bizar snel. Je klikt hem open, tilt het dak, en klaar. Echt binnen 1–2 minuten lig je.

Doek: Dik canvas. Super isolerend, ademend, bijna geen condensatie. Mits je goed ventileert. Anders krijg je veel vocht in de daktent. Deze sluit erg goed af, dus ventileren is ook hier key!!

Winterproof: Ja, absoluut. Ik heb ermee in de kou gestaan, zelfs onder nul, en binnen was het verrassend comfortabel. Als het echt koud wordt heb je een handige opening aan de zijkant waar de slurf van een dieselheater naar binnen kan. Dit is ook ideaal om je daktent te drogen in de ochtend bij koud weer. De Alu-Cab is dan goed nat binnen door het vocht dat we uitademen.

Extra’s: Je kunt je dekbed, zomer en winter met kussens gewoon laten liggen. Scheelt zoveel tijd.

Nadeel: Hij is zwaar, groot en prijzig. En niet ideaal voor een kleine auto.

👉 De AluCab is in mijn ogen ideaal voor de serieuze reiziger. Als je veel onderweg bent, in elk seizoen, en comfort op nummer één staat. Een geweldige tent, nu twee jaar in gebruik. Al ben ik niet altijd even goed te spreken over de afwerking van zo een dure tent. Helaas hoor ik her en der klachten hierover terug en dat vind ook ik niet passen bij de prijs van deze tent. Zelf ervaar ik wat roestvorming op het doek van de gasveren en had ik last van lekkage na aanschaf. Dit is door de 4Wd-specialist super netjes opgelost. Al zou dit niet mogen.

Waarom ik uiteindelijk overstapte naar hardshell

Na twee jaar kamperen met Sabina en onze trouwe viervoeter Tijgertje veranderde onze manier van reizen. We gingen steeds vaker op roadtrips, waarbij we veel verschillende plekken aandoen in plaats van lang op één camping blijven.

Het dagelijks opzetten en afbreken van de Koala Creek werd vervelend. Vooral als we ’s avonds laat aankwamen na een dag off-road rijden met de Jeep. Dan wil je gewoon snel je tent op en ontspannen bij het kampvuur.

Met de AluCab duurt het van parkeren tot in bed liggen nog geen drie minuten. Dat verandert je hele kampeerervaring. Je wordt veel spontaner omdat je weet dat je overal binnen no-time kunt staan.

En dan dat beddengoed… Sabina en ik waren het zat om elke keer alles eruit te halen. Nu laten we gewoon dekbed, kussens en zelfs het winterdekbed liggen. Tijgertje natuurlijk niet ;-)

Het condensatie verhaal (en hoe je het voorkomt)

Condensatie is denk ik de grootste ergernis van beginnende daktent kampeerders. Ik zie het voorbijkomen in alle Facebook-groepen: “Help, mijn tent is ’s ochtends kletsnat van binnen!”

Wat gebeurt er eigenlijk? Je ademt ’s nachts zo’n liter water uit. Als dat vocht geen kant op kan, condenseert het tegen het koude tentdoek. Gevolg: druipend water, vochtige slaapzakken en soms zelfs schimmel.

Mijn anti-condensatie strategie:

  • Materiaal is alles: Polyester = gegarandeerd condensatie. Polycotton of canvas ademt en voorkomt problemen mits je goed ventileert
  • Ventilatie aan beide kanten: Altijd twee ramen open voor luchtstroom
  • Anti-condensatie mat: Leg deze onder je matras, scheelt echt
  • Geen natte spullen in de tent: Regenjassen en natte schoenen buiten

Bij de Koala Creek en ook de Alu-Cab had ik soms nog wat condensatie op koude nachten. Doordat we eerlijk gezegd, te veel hadden gesloten en vocht niet weg kon. Ventilatie is echt de key. Maar als het koud is of de wind net verkeerd staat doe je de vensters toch dicht. Gevolg, condensatie. Maar, bij opstaan alles open. Lekker ontbijten en daarna pas tent inpakken of sluiten.

Wat past bij jou, jullie?

Weekendkampeerder, zomervakantie, lagere auto? ➤ Kijk eens naar softshells zoals de Koala Creek Teide 160L. Betrouwbaar, comfortabel en goed geprijsd.

Overlander, winterkampeerder of gewoon lui? ➤ Dan is een hardshell zoals de AluCab Gen 3R een fantastische investering.

Twijfel je? Begin met een goede softshell en bouw ervaring op. Je merkt vanzelf wat je écht nodig hebt. Laat je goed en persoonlijk informeren, vraag naar de verschillen in materialen en vergelijk daktenten. Koop je een goed merk dan kun je er ook van verzekerd zijn dat de daktent zijn waarde blijft behouden bij juist gebruik. Een andere optie is om de daktent van jouw keuze te huren, er zijn steeds meer aanbieders die deze mogelijkheid ook hebben. Zo kun je ervaring op doen. Zelf heb ik van iemand een daktent mogen lenen, een “Tembo 4×4”, voor onze eerste ervaring met daktent kamperen.  Toen was ik verkocht, wauw dit wil ik meer.

Daktent vakantie in Frankrijk met Tembo 4x4

Tot slot: durf te kiezen voor je gebruik, niet voor de hype

Laat je niet gek maken door lijstjes met “de beste daktent van het jaar”. Wat voor de één werkt, is voor de ander totaal onpraktisch. Denk na over jouw auto, jouw reizen en jouw stijl.

Voor mij was de overstap naar de AluCab Gen 3R de beste beslissing ooit. Ja, hij is duurder en zwaarder. Maar het gebruiksgemak, de snelheid van opzetten en het kunnen laten liggen van beddengoed wegen daar ruimschoots tegenop. Nog een belangrijke overweging voor mij was de keuze voor het bedrijf waar ik deze kocht. De kennis, ervaringen van anderen en de nazorg na verkoop. Beide bedrijven heb ik vermeld in dit artikel omdat ik ze een warm hart toedraag.

En geloof me: de beste tent is de tent die jij zonder stress opzet, waar je goed in slaapt, en waar je met plezier naar terugkeert na een dag vol ontdekkingen in de natuur.

Veel avontuur gewenst, Eric