Frankrijk
kamperen

Pech onderweg in het buitenland, de ANWB helpt je wel?

Je denkt er niet aan en hoopt dat het je niet overkomt. Maar als het je dan toch overkomt, weet je dat je het goed hebt geregeld. Tenminste dat dacht ik. Zo hoopte ook ik dat het mij niet zou overkomen: pech onderweg tijdens de vakantie of roadtrip. Toch kan het zomaar gebeuren kan ik je ondertussen vertellen. Mij overkwam het eind augustus in Frankrijk. En hoewel ik dacht dat ik goed voorbereid was met een Compleet zakelijk ANWB-abonnement, bleek de praktijk heel anders. Daarom wil ik mijn verhaal graag met je delen voor tips en advies.

Alleen op reis, dynamo stuk

Ik was die week alleen onderweg en moest die vrijdag terug naar huis. Na een week vrienden in Frankrijk te hebben geholpen met een aantal klussen op hun domein moest ik weer huiswaarts. Precies die dag begaf de dynamo van mijn Jeep het. Om 07:54 uur stond ik stil op een parkeerplaats langs de snelweg. Deze kon ik gelukkig net halen, alle lampjes op mijn dashboard gingen branden en ik wist genoeg. Nu van de weg af zodat ik wat veiliger zou staan. Gelukkig was daar een parkeerplaats.

Via de ANWB-app deed ik een pechmelding en deelde zo direct mijn locatie, ik stond namelijk ergens in het binnenland in Noord-Oost Frankrijk. Geen idee wat mijn locatie exact was, dus het melden via de sms die ik ontving en mij naar een website of app leidde werkte super. Zo weten ze precies waar ik sta dacht ik nog. Binnen een kwartier kreeg ik bericht dat er hulp onderweg was – dat klonk hoopvol. Ik was opgelucht!

Maar daarna begon het lange wachten…

Van hoop naar frustratie

Om 08:42 uur kwam het eerste bericht dat de hulpdienst gearriveerd zou zijn. Alleen: er was niemand. Vreemd, hoe kan dit nou. Daarna volgden uren van bellen, wachten en tegenstrijdige berichten. U staat niet op de locatie! Na controle, u staat wel op de locatie. Ze hebben u niet gezien, terwijl ik zelf iedereen die langskomt kon zien. U moet zelf bij betalen zegt een Franse dame, nee. Bellen met ANWB, nee u hoeft niet zelf te betalen. Franse dame appt, wij hebben de opdracht geannuleerd.  Bellen met ANWB, bellen met ANWB, bellen en bellen en bellen. Iedereen had wel een ander verhaal. Uiteindelijk na blijven aanhouden en bellen kwam er pas om 12:30 uur een sleepdienst en werd mijn Jeep naar een garage gebracht.

De diagnose was duidelijk: dynamo kapot. Dus bellen met ANWB vanuit sleepdienst, diagnose Dynamo is stuk. U moet bellen vanuit garage, daar moet diagnose gesteld worden. Zo tikten de uren voorbij en tegen de tijd dat er een Franstalige ANWB medewerkster terugbelde en de diagnose bevestigd kon worden was het een feit Een reparatie zou pas na het weekend mogelijk zijn, geen onderdelen meer aan te komen vandaag! En omdat ik terug moest, was er vervangend vervoer nodig. Dat bleek nog een uitdaging. Uiteindelijk was het gelukt, uw Jeep gaat op transport. Stuur even foto’s van de Jeep omdat het geen normale Jeep is. Hij is volledig uitgebouwd als overland voertuig. Uw Jeep gaat op transport en zal maandag of dinsdag bij uw garage zijn. Mooi dacht ik. Daarna vervangend vervoer voor mij, ow dat wordt lastig u moet een auto voor vijf uur ophalen. Het was ondertussen half vijf. Uiteindelijk was er een auto beschikbaar, maar deze stond op 70 kilometer afstand. U moet hem zelf op halen, ik moest zelf een taxi van 70 km regelen (€186). Wat een ellende, terwijl al vroeg bekend was dat de dynamo mogelijk niet geleverd kon worden vandaag. Sorry, maar dit zijn de procedures meneer. Ach ik heb hulp en ik kan naar huis, mijn Jeep komt maandag of dinsdag en dan komt alles goed was mijn gedachte.

“Compleet” ANWB abonnement?

Toen ik mijn compleet zakelijk lidmaatschap afsloot (met Wegenwacht Service, Personenhulp Buitenland, Extra Vervang-Auto Buitenland, Voertuighulp Buitenland én Vervang-Auto Nederland), dacht ik dat dit betekende dat ik nooit zonder auto zou zitten. De praktijk bleek anders.

Als ik in Frankrijk was gebleven, had ik vervangend vervoer gekregen zolang de Jeep in de garage stond. Omdat mijn auto op transport naar Nederland ging, kreeg ik een vervangende auto tot de maandag. Daarna moest ik hem inleveren.

Geen probleem, dacht ik, want de Jeep zou maandag of dinsdag bij mijn garage staan. Maar op de betreffende maandag kreeg ik een update via sms en werd gezegd dat transport veertien dagen kon duren. En vervangend vervoer in Nederland? Nee, dat zat er niet in: “U had pech in het buitenland, dus zo werkt het niet.”

Dat voelde niet bepaald “compleet”.

Uiteindelijk toch een oplossing

Door volhardend te blijven bellen en mijn verhaal telkens opnieuw uit te leggen, ontdekte ik dat de Jeep al na een week in Nederland stond, bij het depot van de transporteur. Officieel zou het nog zes dagen duren, maar gelukkig belandde ik bij een medewerker die wél wilde meedenken. Twee dagen later stond mijn Jeep in prima staat bij mijn garage. Opluchting!

Het liet me zien dat pech onderweg niet alleen draait om protocollen, maar vooral om mensen die wél naar je luisteren en meedenken. Aan de dame die mij in Frankrijk hielp en de medewerker in Nederland die buiten de lijntjes dacht, ben ik dankbaar. Over hoe de organisatie ANWB zich in mijn ogen verschuild achter zogenaamde regeltjes heb ik weinig goeds over. Maar er is geen goed alternatief ben ik bang. Daarbij heb ik de hoop dat het een volgende keer, deze komt er hopelijk niet, het beter gaat. Ik zie het maar als een incident dat misliep, ik had gewoon wat pech!

Praktische tips voor pech onderweg

  • AirTag of GPS-tracker in je auto
    Zo weet je altijd waar je auto of camper is. Dat geeft rust en maakt plannen makkelijker.
  • Noteer tijden en namen
    Schrijf op met wie je spreekt en wanneer. Zo houd je overzicht.
  • Bewaar bonnetjes
    Taxi, tol of hotel: veel kosten kun je mogelijk achteraf terugvragen. (ik moet dit nog gaan zien)
  • Gebruik herkenningspunten
    Bij je locatie doorgeven helpt een restaurant of afritnummer vaak meer dan alleen de app. Tijdens mijn telefoontje voor controle locatie heb ik  even rondgelopen en deze kenmerken doorgegeven waarna ze konden bevestigen dat ik wel op de aangegeven locatie stond.
  • Vraag bevestiging
    Hoe lang duurt transport? Hoe lang krijg je vervangend vervoer? Vraag het zwart op wit, ze kunnen je gewoon een sms of mail sturen. (doe ik volgende keer)
  • Heb een plan B
    Weet waar je eventueel een huurauto of treinstation in de buurt kunt vinden.
  • Blijf vriendelijk vasthoudend
    Grote organisaties zitten vast aan regels, maar er zijn altijd mensen die gelukkig hun nek voor je uitstelen en wél helpen.

Mijn conclusie

Pech onderweg in het buitenland kan ons allemaal overkomen. Het is stressvol, soms verwarrend en vaak duurder dan je wilt. Wat ik geleerd heb: zelfs een “compleet” pakket kan in de praktijk gaten laten vallen. En uiteindelijk hangt alles af van mensen die bereid zijn om mee te denken.

Met een beetje voorbereiding, een vleugje doorzettingsvermogen en misschien een AirTag in je auto, houd je toch zelf de regie, ook als je voertuig je in de steek laat.